وادی چهارم: درجهان ما تفکر و حرکت آغازیست که قدرت انجام عمل را شکوفا می کند.
برای پروسه عظیم درمان اعتیاد و در راستای به تعادل رساندن اضلاع مثلث درمان اعتیاد، یعنی، جسم، روان و جهانبینی. در وادی اول با موضوع تفکر و نقش حیاتی و کلیدی آن در چگونگی زندگی و تکامل آن، آشنا شدیم ، در وادی دوم آموختیم که هیچکدام از ما به هیچ نیستیم و بیهوده به حیات قدم نگذاشتیم مگر به خویشتن خویش بیندیشیم، آموختیم که احساس پوچی و بیهودگی ناشی از اعتیاد و مصرف مواد مخدر با حرکت درست و اصولی ما کاملاً از بین میرود. در وادی سوم یاد گرفتیم که در مسیر حرکت برای درمان اعتیاد، فقط و فقط روی تواناییهای خودمان حساب باز کنیم و بههیچوجه حرکتمان را با انتظار کمک و یاری دیگران، متوقف نکنیم، زیرا بار اعتیاد روی دوش ماست و تنها کسی که باید آن را حمل و درنهایت زمین بگذارد، فقط خود ما هستیم و لاغیر .
تا این مرحله از وادی ها؛ آموختیم مسئولیت زندگی ما به عهده ماست نه خداوند. نبایستی مسئولیتهای حیاتی خود را به خداوند واگذار نماییم و از خویش سلب مسئولیت نماییم، زیرا با این تصور و تفکر، خداوند به ما کمک نخواهد کرد، اما اگر مسئولیت را بپذیریم و حرکت نماییم، آگاه مشمول رحمت بیانتهای باریتعالی قرار خواهیم گرفت .
وادی اول تا وادی چهارم، مبانی نظری و تئوری حرکت ما را در درمان اعتیاد تعیین مینماید. خطوط فکری ما را برای حرکت درست ترسیم میکند و ما آماده حرکت میشویم، زیرا وادی چهارم فرمان حرکت را صادر میکند .
در جهان ما تفکر و حرکت اغازیست که قدرت انجام عمل را شکوفا می کند.
وادی چهارم با صراحت تمام میگوید که بایستی حرکت کنی و تا حرکت نکنی، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. فکر و تفکر، بهتنهایی حلال مشکلات نیست، برای رسیدن به محصول و نتیجه و حل مشکلات و یا درمان اعتیاد، بایستی حرکت نماییم حرکت است که تفکرات ما را کامل مینماید و ما را به مقصود میرساند. در جهان ما، تفکر قدرت مطلق حل نیست. شاید در جهانهای دیگر و بعد از مرگ، تفکر، قدرت مطلق حل باشد، اما در جهان ما و بعد فیزیک، تفکر درحالیکه بسیار مهم و حیاتی و تعیینکننده است، اما قدرت مطلق حل نیست. قدرت مطلق حل مشکلات، در تفکر صحیح و سالم بر مبنای آموزش و دانایی و حرکت و عمل سالم است.
اخیراً بنیان و نگهبان جمعیت نور تفاوت دانستن و عمل کردن را در قالب موضوعات نظری و عملی بیان مینمایند. دانش نظری، دانشی است که در محدوده سخن و دانستن باقی میماند، اما دانش عملی زمانی است که ما میتوانیم آموختههایمان را به مرحله عمل برسانیم؛ نگهبان جمعیت نور تأکید مینمایند که علم و دانش جمعیت نور نظری نیست بلکه عملی است. بایستی آموختهها به عمل درآیند زیرا در غیر این صورت برای باورها ارزشی نیست و صرف دانستن بهجایی نمیرسیم. در جمعیت نور آنهایی موفق هستند، آنهایی به درمان و رهایی میرسند، آنهایی به تعادل و حال خوش مدنظر جمعیت نور میرسند، آنهایی به جایگاه کمک راهنمایی و سایر جایگاههای خدمتی میرسند که آموختههایشان را به اجرا گذاشتهاند.
وادی چهارم میخواهد به ما بگوید که تفکرات ما تا زمانی که حرکت نکنیم، از قوه به فعل تبدیل نمیشوند. ما با استفاده از تفکراتمان و با استفاده از قدرت تصویرسازی ذهن، هر چیزی را میتوانیم در همین لحظه در ذهن خود خلق نماییم، حتی غیرممکنها را، این توانایی همان قدرت شو شود است که خداوند، تمام و کمال آن را در اختیار دارد و هر چیزی را میتواند در لحظه خلق نماید.
اما ما انسانها، فقط در ذهنمان این قدرت راداریم. برای خروج تصاویر از دنیای ذهن و خلق آنها در دنیای بیرون باید حرکت نماییم البته آنهم در حوزه قوانین فیزیکی زمین و دنیایی که در آن زندگی میکنیم مثل مکان، فضا و ساعت .
بنابراین، وادی چهارم یک قانون است و در تمامی سطوح زندگی ما، چه بخواهیم و چه نخواهیم حکم فرماست. برای درمان اعتیاد، فکر کردن بهتنهایی کاری از پیش نمیبرد، باید حرکت کرد .
در وادی سوم وچهارم به هشت آیتم بسیار مهم که درواقع خطوط و چگونگی حرکت ما را در درمان اعتیاد و زندگی ترسیم مینماید، آشنا میشویم.
در وادی چهارم، ما حرکتمان را آغاز مینماییم اما باید بدانیم که برای یک حرکت درست و اصولی که ما را به سرمنزل مقصود برساند، بایستی همواره این موارد را در نظر بگیریم و بر مبنای آنها حرکت خود را آغاز و ادامه دهیم .
موضوعاتی که در متن وادی سوم و چهارم به ما آموزش داده میشوند عبارتاند از :
1- برگشت از ضد ارزشها 2- خودداری 3- قناعت 4- صبر 5 – تجسس ، قضاوت ، غیبت 6- پسانداز 7- توکل ، رضا و تسلیم .
بهترین تعبیر و بیان از این کلمات ، همان است که در متن وادی چهارم به آنها اشارهشده است اما در اینجا نیز در حد بضاعتمان به چند مورد از آنها اشاره میکنیم .
برگشت از ضد ارزشها: اولین مسئله است، خروج از اسارت شیطان و بازنمودن بند اعتیاد و بهعبارتدیگر، درمان اعتیاد بدون در نظر گرفتن این مسئله، دستنیافتنی است .
مصرفکنندهای که میخواهد اعتیادش را درمان کند، باید بداند که در تمامی سطوح زندگیاش تا جایی که میتواند سعی نماید از ضد ارزشها برگشت نماید .
در غیر این صورت، اگر بخواهد اعتیاد را درمان کند درحالیکه با ضد ارزشهای دیگر، درگیر است کار بسیار سخت میشود اگر نگوییم غیرممکن میشود. البته بندهایی که ممکن است ما را احاطه کرده باشند، یکبهیک باز میشوند و قرار نیست که یکباره، همه آنها بازشوند، اما شایسته است با تمام توان در جهت دوری از ضد ارزشها سعی نماییم تا از عهده درمان اعتیاد برآییم .
خودداری: خودداری همانگونه که از واژه آن پیداست، یعنی در اختیار داشتن خود، و انسان خوددار، کسی است که صاحب و فرمانده خودش است و اختیار خودش را در دست دارد، به عنوان مثال: اگر قرار است بهجایی و یا به مکانی نرود، نمیرود. اگر باید کاری را انجام ندهد، نمیدهد . اگر باید حرفی را نزند نمیزند و بسیاری امور دیگر. خودداری از کارها و یا اعمالی که فرایند درمان ما را متوقف میکند و یا به آن آسیب میرساند، موضوعی است که بایستی همواره مدنظر قرار گیرد و در ادامه، در تمامی سطوح زندگی برای دوری از مسائل منفی .
صبر: صبر یکی از زیباترین موضوعات و مفاهیمی است که در جمعیت نور و در طول دوره درمان اعتیاد با آن آشنا میشویم. انسانی که مفهوم حقیقی صبر را بیاموزد و در زندگی خود به کار گیرد، بهحق به جایگاه بسیار ارزشمندی رسیده است. صبر یکی از صفات زیبایی است که در کلامالله بهکرات از آن یاد میشود .
برای درمان اعتیاد، ما شدیداً نیازمند آموختن و بکار گیری مفهوم صبر در زندگی خود هستیم. چراکه در غیر این صورت، یعنی بدون در نظر گرفتن صبر و عمل به آن ، هرگز به درمان اعتیاد نمیرسیم. نهتنها در درمان اعتیاد بلکه در هر موضوع دیگری نیز موفق نخواهیم بود .
صبر یعنی در نظر گرفتن پارامتر زمان برای انجام هر کاری، همراه با سعی و تلاش حسابشده .
درمان اعتیاد 10 ماه زمان میخواهد حل مشکلات و زمان و صبر میخواهد خروج از تاریکی مستلزم صبر، تلاش و گذشت زمان است .
قناعت :قناعت نیز در جای خود بسیار تا بسیار حائز اهمیت است. شایسته است که در طول دوره درمان اعتیاد خود، به آنچه داریم قانع باشیم و قدر داشتههای خود را بدانیم. قرار نیست که بلافاصله با شروع درمان، تمامی مشکلات ما حل شود و هر آنچه بخواهیم بهسرعت به دست آوریم. خیر اینگونه نیست. با قناعت و استفاده درست و شکرگزاری نعمتها و امکاناتی که در اختیارداریم و در ادامه، تلاش و کوشش فراوان، میتوانیم پایههای مالی زندگی خود را مستحکم نماییم، و این مسئله یعنی استحکام پایههای مالی زندگی، بسیار بسیار مهم است .
توکل، تسلیم : ما در زندگی روزمره با این مسئله زیاد برخورد میکنیم که مثلاً یکی برای انجام کاری به کسی وکالت میدهد و او را وکیل خود قرار میدهد تا از طرف او به نمایندگی از او کاری را انجام دهد .
توکل به خداوند نیز موضوعی است که بسیار شنیدهایم و بسیار با آن سروکار داشتهایم. توکل به خداوند، یعنی خداوند را وکیل خود قرار دهیم. اما آیا میتوانیم دست روی دست بگذاریم و خودمان هیچ کاری نکنیم و بگوییم که ما به خداوند توکل کردهایم و خدا خودش همهچیز را درست میکند؟ خیر، قضیه به این شکل نیست .
همانگونه که در وادیهای قبل یاد گرفتهایم، ما بایستی مسئولیت امورات زندگی خود را بپذیریم و در جهت آنها تلاش و کوشش نماییم. اما اگر زمانی به مشکل برخورد کردیم که حل آن از ید قدرت ما خارج بود، آنگاه میتوانیم به قدرت مطلق توکل نماییم و چشم به رحمت و عنایت او داشته باشیم و این را نیز بدانیم که او هیچگاه بندگان خود را فراموش نمیکند و در لحظات سخت و بحرانی زندگی، رحمتش را از ما دریغ نمیکند .
در خصوص موضوعات دیگر وادی چهارم، شما عزیزان را به خواندن متن کامل وادی چهارم نوشته آقای محمد داودی؛ کارشناس روانشناسی توصیه مینماییم. زیرا همانگونه که گفتیم بهترین و کاملترین برداشت و تعبیر در خصوص وادیهای جمعیت نور، مطالبی است که توسط نگهبان جمعیت در کتاب ” محبت 12 وادی” راهنمای چگونه زیستن ” به رشته تحریر در آمده است .
تهیه و تنظیم: گروه کاوشگران؛ جمعیت احیای انسانی نور سینا
مورخ: بیستم دی ماه 1399